torsdag 19 december 2019

Jennys julkalender 19 december 2019 - Så in i Norden

Idag tänkte jag dela med mig av några riktigt bra samlingssidor när man ska undervisa eleverna om Norden, de nordiska språken och nordisk litteratur.



Jag börjar med den uppdaterade sida som Skolverket står bakom, Resurser för undervisningen i nordiska språk. Här kan man hitta väldigt mycket material. En av de resurser som nämns är Norden i skolen, en plattform som jag har haft mycket nytta av. Här finns bland annat de två filmer som jag tipsat om i min julkalender - filmen och filmen Lögnare


En bra samlingssida är  Svenska Nu.

En skrift om de nordiska språkens ursprung finns att läsa här.

En sida med en massa länkar till artiklar och undervisningsmaterial finns HÄR.


Kanske har du hittat andra bra samlingssidor om Norden. Dela gärna med dig genom att kommentera mitt inlägg. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar