Vilka kreativa redovisningsformer brukar du låta dina elever få arbeta med i samband med skönlitterär läsning? I dagens inlägg delar jag med mig av tre som jag använt.
En redovisningsform som brukar uppskattas av elever är boktrailers. Ska man skapa boktrailers kan man använda exempelvis iMovie. I iMovie kan man välja funktionen Skapa trailers och därefter ta del av en mängd olika mallar. iMovie är lättanvänt och eleverna kan ofta arbeta med programmet utan alltför djupgående genomgångar. Ett annat verktyg är Wevideo.com. Detta kräver dock licens.
Instruktionen till trailern kan vara som följer:
Du har nu läst romanen XX. Din uppgift blir att skapa en trailer där du lyfter fram bokens konflikt/problem/dilemma samt presenterar huvudkaraktärerna. Försök förmedla en stämning som överensstämmer med bokens innehåll.
Här är ett exempel på en trailer till ungdomsboken Hästpojkarna.
En annan redovisningsform är podcast. I en podcast kan elever i par eller mindre grupp få analysera och samtala om den bok de läst. De kan göra det utifrån styrda frågor eller utifrån punkter som de själva valt ut.
En tredje redovisningsform är skapande av posters. På denna poster kan eleverna få förmedla de tankar och känslor som boken väckt. De kan göra det med en bild och med ett citat eller med en egen text.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar