måndag 9 december 2019

Jennys julkalender 9 december 2019 - Tema skolmobbning

Under de senaste åren har jag läst en hel del skönlitteratur som berör mobbning. Jag har läst noveller, lyssnat på radionoveller och jag har läst ungdomsromaner. I dagens inlägg tänkte jag ge några av mina bästa lästips om man vill arbeta med detta tema i klassrummet. Tipsen riktar sig till lärare som arbetar med äldre elever (högstadiet, gymnasiet och vux). I morgon kommer jag sedan att ge förslag på hur man kan arbeta med en eller flera av dessa texter.

Jag inleder med ett par noveller nämligen Början av Gun-Britt Sundström och Duell i sal 17 av Mikael Niemi. Båda dessa återfinns i fulltext i läromedlet Metafor 1. Svenska 1 för gymnasiet.  I Början får man följa en pojke, Noa, från det att han är nyfödd till dess att han går ut åk 9. I Duell i sal 17 får man följa en en lärarvikarie under ett par dagar. Båda handlar om skolmobbning.

Metafor 1

På Sveriges radio kan man just nu lyssna på två olika radionoveller som också handlar om skolmobbning. Den ena heter Mattan och är skriven av Annika Norlin. Den andra heter Var inte rädd för ljuset av Cecilia Hansson. Den förstnämnda utspelar sig på en högstadieskola och den sistnämnda på en gymnasieskola. 

Utöver dessa noveller vill jag komplettera med ungdomsromanen Tankar mellan sött och salt av Marta Söderberg. Den skildrar en ung tjejs utsatthet och ensamhet sedan hela klassen vänt henne ryggen. 


Kanske har du andra tips på böcker som berör mobbning. Dela gärna med dig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar