tisdag 10 december 2019

Jennys julkalender 10 december - uppgifter till texter om mobbning

I gårdagens inlägg på bloggen delade jag med mig av skönlitterära texter som alla handlar om skolmobbning. Du hittar inlägget här, http://jennypawendes.blogspot.com/2019/12/jennys-julkalender-9-december-2019-tema.html

övergiven, skola, stol


Idag tänker jag ge förslag på hur man kan arbeta med dem. Man skulle kunna läsa alla eller bara ett par av dem.  Då jag själv förespråkar att man tillsammans samtalar om texterna är det något jag skulle rekommendera även vid arbetet med dessa. 

  • Vilka tankar och känslor väcker texterna? 
  • Är det något som är svårt att förstå? 
  • Finns det några mönster? 
  • Går de att koppla till varandra eller till andra texter, till saker man själv upplevt eller till händelser i ens omgivning? 


Dessa frågor utgår från Chambers modell för samtal (läs gärna vidare i Läsa och samtala om skönlitteratur - med digitala verktyg, där jag preciserar hur jag arbetar med hans modell). Det är en enkel modell som utgår från elevernas läsning. Det är modellens styrka. 

Förutom att läsa och samtala kan man utgå från frågor som eleverna får arbeta med utifrån EPA (Enskilt - Par - Alla). Frågorna och svaren kan sedan arbetas vidare med. De kan efter bearbetning utgöra en sammanhängande analys av en eller av flera av texterna. 

Frågor att utgå ifrån kan vara:


  • Vad handlar texten om? 
  • Vem handlar det om? Vilka karaktärer finns med i novellen? Hur hör de ihop?
  • När (tid) utspelar sig handlingen?
  • Var (plats och miljö) utspelar sig handlingen?
  • På vilket sätt kan denna text kopplas till temat mobbning?


Frågebatteriet kan byggas ut med:


  • Vilket berättarperspektiv används? Förstapersonsperspektiv, andrapersonsperspektiv, tredjepersonsperspektiv eller finns det en allvetande berättare?
  • Vilket är tidsperspektivet? Berättas handlingen i kronologisk ordning? Är kronologin bruten? Börjar berättelsen in medias res?
  • Hurdant är språket? Är det talspråkligt, formellt, poetiskt eller beskrivande? Finns dialoger eller består texten bara av berättande partier?

Utifrån svaren har eleverna nu en bra grund för en analys.

Spännande kan även vara att jämföra texterna. Vilka likheter och skillnader finns det mellan dem? Här kan man utgå från det som de inledande frågorna tog upp:

  • handling
  • karaktärer
  • tid
  • miljö
  • berättarperspektiv
  • tidsperspektiv
  • språk

Är eleverna ovana att göra jämförelser kan de behöva stöd i arbetet. Venndiagram, skrivmallar, exempeltexter kan vara bra att utgå ifrån. Förra året skrev jag ett inlägg om dikten Tomten och texten Tomten är vaken, där jag delade med mig av ett venndiagram. För några år sedan bloggade jag om skrivmallar i samband med ett dystopitema. Det kan du läsa mer om här, http://jennypawendes.blogspot.com/2015/03/skrivmallar-i-praktiken.html

Jag hoppas att du har fått några tips på hur du kan arbeta med texterna som handlar om skolmobbning. 

Imorgon kommer jag att dela med mig av förslag på hur man kan arbeta med skönlitterära texter på ett mer kreativt sätt. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar