http://jennypawendes.blogspot.com/2019/06/16-arsboken-ett-lasprojekt-over.html
http://jennypawendes.blogspot.com/2019/09/att-skapa-lasvanor.html
Idag tänkte jag kort sammanfatta 16-årsboken. Drygt 200 elever deltog (alla åk 1-elever på Milnergymnasiet och åk 1-elever från Fordon- och Transportprogrammet och VVS- och Fastighetsprogrammet på Wendesgymnasiet). Alla elever fick välja en av fem böcker. De böcker som ingick var:
Mats Strandbergs Slutet
Lisa Bjärbos Inuti huvudet är jag kul
Niclas Christoffers Sebbe sa nej
Christina Lindströms Jack
Tahereh Mafis En ocean av kärlek
Inför valet hade bibliotekarier och svensklärare boktips. Böckerna presenterades kort och eleverna fick bläddra i dem och testa läsa någon/några sidor. Därefter valde var och en genom att besvara en enkät.
På Wendesgymnasiet avsattes tid för läsning alla skoldagar i veckan (mån-fre). Detta var möjligt då arbetslagen enats om att alla elever i åk 1 skulle läsa 20 minuter om dagen. På Milnergymnasiet avsattes tid för läsning framför allt på svensklektionerna. Böckerna skulle vara utlästa till de två temadagar som hölls vecka 45. Halva gänget (ca 100 elever) möttes ena dagen och andra halvan andra dagen. Eleverna delades in i mixade grupper (från olika program och från de två skolorna, ca 25 elever/grupp. Till varje grupp sattes 3-4 lärare/bibliotekarier).
Under temadagarna fanns 4 olika stationer:
- Lära känna
- Författarbesök
- Boksamtal
- Boktrailer
Varje pass var ca 1 timme långt och det fanns stationsansvariga som höll i aktiviteterna.
Efter temadagarna avslutades 16-årsboken och en elevutvärdering genomfördes. Det som framgår av den är bland annat följande:
- Många elever uppskattade att de fick läsa under lektionstid och de elever som inte getts denna möjlighet önskade det i framtida läsprojekt
- Många elever uppskattade boktrailer-stationen men signalerade samtidigt att 1 timme var för kort tid för att hinna göra ett bra jobb.
- Många elever uppskattade de mixade grupperna med elever från olika program och skolor
- Många elever uppskattade böckerna som valts ut av styrgruppen och att de getts möjlighet att välja vilken av de fem böckerna som de skulle läsa
- Många elever uppskattade satsningen 16-årsboken
- Vissa elever upplevde temadagen som rörig. De hade önskat mer information i förväg
- Vissa elever hade inte läst ut sina böcker vilket gjorde att flera av aktiviteterna under temadagen var svåra att genomföra
- Vissa elever ville ha mer lästid i skolan (för att hinna läsa klart sin bok)
Även de lärare/bibliotekarier som deltagit under temadagarna fick möjlighet att besvara en enkät. Utifrån dessa svar kan man se följande:
- Informationen om satsningen/temadagarna var god
- Författaren kunde fånga eleverna men svävade ibland ut lite långt från ämnet
- Boksamtalen blev ibland svåra att genomföra då vissa elever inte läst klart boken
- Boktrailer-stationen var uppskattad men mer tid önskades
- Se över bokurvalet så att det finns böcker som än mer passar sva-elever
Sammanfattningsvis kan man säga att satsningen mottogs positivt av både elever och lärare. Våra mål med satsningen
- att med litteraturens hjälp kan stärka eleverna identitet men också öka förståelsen för andra människor,
- att främja elevernas språkutvecklingen och stimulera till läsning,
- att öppna upp skolgränserna så att elever från olika skolor och olika program i framtiden lättare kan mötas
har uppnåtts, om inte fullt ut så åtminstone till stor del. Det kan man se i följande diagram och kommentarer.
Vad eleverna känner att läsningen gett dem
Vad eleverna upplever som bra/mindre bra med satsningen 16-årsboken
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar